KERUSI PANAS TPP

TPP
Jawatan TPP kembali hangat. Ini berikutan kekosongan jawatan itu setelah TPP yang lalu (Bgd Jen Hj Mustafa) dilantaik menjawat jawatan Pengarah KAGAT ke 4. Berbagai spekulasi timbul akibat kekosongan jawatan itu. Proses “collect” point pun bermula. Ada yang AMAT beruntung kerana berada di tempat yang AMAT strategic dan ada yang AMAT rugi kerana berada ditempat yang paling tidak strategic. Ada yang berusaha bermati-matian dengan skill yang tidak dapat dibaca oleh orang lain, ada yang menaruh harapan dengan angan-angan tinggi, ada yang hanya berserah kepada ALLAH semata-mata akibat kedaifan diri menghadapi “ Permainan” ini. Ada yang buat tak kisah, tak peduli apa yang berlaku.

Bagi Skot79, Kami menambil pendekatan dengan tidak memilih kepada BATANG TUBUH. Kami Tidak melihat kepada rupa paras atau nama mereka, Kami tidak melihat sejauh mana PR mereka dengan pihak atasan, kami tidak melihat sejauh mana mereka terkenal dikalangan panglima-panglima, kami tidak melihat kepada sjauh mana rapatnya mereka kepada panlima tertentu, Kami tidak melihat kepada sebanyak mana pujian pihak atasan kepada mereka sebaliknya kami melihat kepada gerak kerja mereka. Kami melihat kepada apa yang telah mereka lakukan untuk mengangkat martabat Kor dalam melaksanakan tanggungjawab yang diamanahkan oleh Allah. Ini kerana, sejarah telah mencatatkan, individu yang dikira agak terkenal dikalangan pihak atasan dan diberi kepercayaan untuk menerajui kepimpinan KAGAT akhirnya didapati tidak mampu menggalas amanah yang telah diberikan.

Skot 79 juga mengharapkan, biarlah kali ini perlantikan Timbalan Pengarah Pengurusan KAGAT dengan mengambil kira pandangan majority pegawai dan anggota bawahan KAGAT. Ini kerana pegawai dan anggota bawahan KAGAT lebih mengenali siapa yang mampu memimpin mereka. Ini bersesuaian dengan sistem demokrasi yang diamalkan dinegara kita.

Skot79 juga melihat sekiranya pemilihan dilakukan berdasarkan rapatnya mereka kepada pihak atasan maka ELOKLAH BAGI SKOT79 SEMUA UNTUK MELUPAKAN KERJA UTAMA SEBALIKNYA MENUMPUKAN PERHATIAN UNTUK MERAIH TEMPAT DIKALANGAN PIHAK ATASAN DAN MERANCANG UNTUK MENINGKATKAN KERJAYA PERIBADI .

Lupakanlan tentang Pelan strategi KAGAT yang telah dibincangkan bertahun-tahun, jangan pedulikan soal Balance Score Card, tidak perlu bercakap tentang blue ocean stategy, usah pening memikirkan bagaimana untuk bersaing dalam red ocean strategy, tidak perlu memikirkan tentang pelan transformasi KAGAT, usah pening kepala memikirkan soal berapa ramai yang masih buta al quran dipasukan, jangan peduli tentang stastik penghayatan agama dikalangan warga ATM, jangan risaukan sekiranya berlaklu peningkatan kadar jenayah syariah di pasukan, biarkan surau / masjid berjalan ala kadar sahaja.

Bagi pegawai-pegawai di pasukan, cukuplah kita melayan bicara CO kita. Jaga CO atau OC kita sebaik mungkin. Cari jalan untuk bertapak di hati CO atau OC kita. Kerana suatu hari nanti mereka inilah yang akan menjadi panglima. Bagi golongan yang buta huruf Al Quran, golongan yang menghadapi masalah keluarga, golongan yang perlukan nasihat atau bimbingan ustaz maka biarkan lah mereka.itu semua tidak penting. Lagipun mereka tidak MAMPU MEMBUAT KEPUTUSAN BAGI KERJAYA KITA. Apa yang penting, kita fikirkan soal bagaimana untuk naik pangkat. Kita tonjolkan skill kita dihadapan pegawai atasan, kita fokuskan bagaimana untuk naik pangkat … kerana… kita adalah PEMANGKIN KEROHANIAN ATM.

TAPI INGAT,
JIKA ITULAH SENARIONYA, MAKA, MAMPUKAH SKOT MENJAWAB DIHADAPAN TUHAN KELAK? JIKA DITANYA OLEH RASULULLAH DIAKHIRAT KELAK TENTANG AMANAH DAN WASIAT YANG BAGINDA TINGGALKAN MAKA MAMPUKAH KITA MEMBERIKAN JAWAPANNYA? FIKIRKANLAH SKOT.


Semua orang inginkan pangkat, semua orang inginkan jawatan yang baik tetapi mampukah kita menggalas amanah itu. Pangkat atau jawatan adalah amanah! Mampukah kita memikulnya.
Untuk jawatan TPP, post itu adalah bagi individu yang mempunyai pemikiran strategic bukan untuk “POSMEN”. TPP perlu membantu pengarah memikirkan tentang pelan strategic dalam menguruskan perjalanan kor.

Cuba kita membuat analisa,

Cuba Tanya calon TPP, Apa yang mereka akan lakukan jika mereka dilantik sebagai TPP? Saya pasti ada yang ternganga dan baru hendak fikirkan jawapannya. Kalau beginilah senarionya maka bagaimana jika mereka benar-benar dilantik sebagai TPP?

Bagi calon-calon daripada Markas Tentera Darat, MTL dan MTU adakah mereka telah membuat plan strategic untuk digunakan bagi memimpin KAGAT. Adakah sepanjang mereka berada di markas-markas itu, mereka telah melaksanakan pengurusan strategic. Paling remeh cuba Tanya adakah mereka mempunyai stastik terperinci tentang buta Al quran? Adakah mereka telah mengarahkan unit naungan mereka membuat stastik tentang anggota buta Al quran. Jika sedang buat, berapa lama target untuk mereka mendapat jawapannya? Kalau sudah dapat apakah tindakan susulan yang mereka lakukan? Adakah mereka memantau setiap step perkembangan/maklumbalas arahan mereka itu? Adakah mereka mengkaji keberkesanan tindakan susulan yang telah mereka lakukan itu? Adapun, Jika masih belum buat,cuba tanya bila nak buat? Nak tunggu arahan pengarah? So setiap hari apa kerja yangdi lakukan? Agaknya mampukah orang ini menggalas amanah sebagai TPP KAGAT?

Perkara ketiga, adakah calon itu disukai oleh segenap lapisan kor. Dari prebet hingga kepada pengarah. Jika tidak, bagaimana mereka ingin memimpin kor yang amat kita sayangi ini?

Adakah pemilihan mereka dibuat berdasarkan analisa SWOT. Apakah criteria yang diguna pakai untuk melantik mereka itu?

PERKARA SETERUSNYA AKAN DIBINCANGKAN KEMUDIAN… MENGANTUK DAH NIH. ESOK NAK PERGI KERJA AWAL….

0 comments: