Syarat Pemimpin

Untuk memimpin sesebuah organisasi bukannya mudah. Dari segi pandangan mata atau teori mungkin ianya nampak mudah dan segalanya boleh dilakukan. Namun dari segi teori dan praktikal, hanya mereka yang layak sahaja yang mampu melakukannya.

Seseorang pemimpin mestilah mempunyai syarat-syarat berikut bagi memastikan organisasi yang di pimpinnya tidak HANCUR atau TENAT dikemudian hari. Syarat-syarat tersebut adalah sebagai berikut:

1. Problem "Solver"

Seorang pemimpin WAJIB mampu membuat keputusan penting dalam mencari jalan keluar dari sesuatu permasalahan. Pemimpin terutama sekali mestilah bertindak tegas dan tidak boleh bertindak kluk-klak dalam membuat keputusan dan meletakkan hala tuju organisasi. Seorang pemimpin yang bertindak melarikan diri dari tanggung jawab merupakan pemimpin yang lemah. Sepatutnya pemimpin begini tidak layak untuk diangkat sebagai pemimpin kerana Sebagai ‘nakhoda’, merekalah yang berkewajiban mengemudikan ‘kapal’ ke arah yang benar. Jika pemimpin itu seorang yang lemah maka ciri-ciri sebagai Miss No Solution dapat dilihat pada diri mereka. Nak tahu macam mana? Cara yang paling senang lihatlah cara mereka mengendalikan mesyuarat. Jika setiausaha pening untuk membuat keputusan di ruang "KEPUTUSAN" maka itulah namanya Mr No Solution. Orang begini hanya layak jagi sekretari je tak layak untuk jadi pemimpin tertinggi sesuatu organisasi.

2. Bersikap Positif

Pemimpin yang sebenar perlulah bersikap positif. Setiap idea dan pandangan dari peringkat bawahan perlulah dipandang dari sudut mencari kesempurnaan bagi organisasi. Pandangan itu tidak perlu di ikut atau di tolak membuta tuli sebaliknya pandangan itu hendaklah dikaji dengan sebaiknya.


3. Melihat Kehadapan

Seseorang pemimpin juga mestilah sentiasa melihat kehadapan. Mereka yang sentiasa melihat kehadapan pastinya akan melihat setiap ruang itu sebagai peluang sebaliknya pemimpin yang hanya melihat 'kebawah' akan melihat setiap ruang itu sebagai lubang.....

4. Tegas

Seorang pemimpin wajib bersikap TEGAS dalam memimpin organisasi mereka. Pemimpin yang sering berubah keputusan atau tidak tegas adalah pemimpin yang sedang menempah KEHANCURAN bagi organisasi yang dipimpin oleh mereka. Orang begini tidak layak mengetuai sesebuah organisasi kerana FITNAH besar akan berlaku kepada organisasi tersebut suatu masa nanti.

OKEY LA SKOT... Kawe nak rehat kejap... mohon pandangan dari skot semua terutama Skot dari 3 Melayu yang hebat berjuang diperbatasan tu....

Akan bersambung.....

p/s : Mej Rahim kata tak boleh panjang nanti orang jemu nak baca. Betul tu Skot.

0 comments: