Renungan Untuk Skot79

Tajdid Sebagai Strategi Dakwah PDF Print E-mail

Oleh: Datuk Mohd.Nakhaie Ahmad.
YDP YADIM

Kertas kerja ini dibentangkan di Kursus Kepimpinan Perdana di Malaysian Hall, Abbasiah, Kaherah pada 15 & 16 November 2005.

Perubahan adalah sunnatullah, yakni peraturan dan hukum perjalanan alam yang dicipta oleh Allah s.w.t. mengikut kuasa dan kehendakNya Yang Maha Suci. Alam dan semua perkara yang terdapat di dalamnya, sentiasa terdedah kepada perubahan. Tetapi, apakah yang berubah dan bagaimana perubahan itu berlaku? Tentunya, dengan adanya kebelbagaian dalam alam ciptaan Allah s.w.t. ini, tidak mungkin kita memberikan jawapan menyeluruh kepada persoalan ini. Dalam hubungan ini, saya hanya akan menumpukan kepada perubahan yang berlaku dalam agama Islam dan beragama, yakni dalam aspek yang melibatkan interaksi antara pemeluk agama Islam dengan ajaran-ajaran Islam yang terdapat di dalam al-Quran dan Sunnah.
Perubahan dalam agama.

Yang amat nyata di dalam agama Allah s.w.t. sejak Adam sehingga rasul terakhir iaitu Nabi Muhmmad s.a.w. perubahan belaku dalam syari’at yang diturunkan kepada nabi-nabi dan rasul-rasul yang diutus. Tetapi tidak berlaku perubahan agama dalam aspek akidah di mana semua nabi-nabi dan rasul-rasul membawa risalah tauhid dan mengajak manusia supaya beribadah kepada Tuhan Yang Satu. Tetapi di dalam syariat, berlaku perubahan yang nyata. Syariat yang diturunkan kepada rasul-rasul itu tidak sama dan berubah-ubah di kalangan rasul-rasul itu.
Satu lagi dimensi yang perlu diperhatikan, terdapat hubung-kait antara agama Islam dan hukum-hukum yang terdapat di dalamnya, dengan sunnatullah yang merupakan hukum-hukum dan peraturan yang menguasai perjalanan semulajadi ala mini. Tetapi hukum-hukum yang terkandung di dalam sunnatullah tidak berubah. ولن تجــد لســنة اللـه تبــديلا ( Kamu tidak akan dapati pergantian bagi sunnatullah itu) Bagaimana pun, hukum-hukum Allah s.w.t dalam sunnatullah itu , walaupun tidak berubah, tetapi boleh disusun semula, menerusi keupayaan yang diberikan oleh Allah s.w.t. dalam ilmu pengetahuan. Bahan-bahan yang terdapat di dalam alam ini, boleh disusun semua, umpamanya disusun kadarnya, dikaji dan difahami susunan DNA dan disusun kembali susunannya. Bahan-bahan yang disusun berubah menjadi benda baru. Bahan-bahan dan unsur-unsur yang terdapat di dalam alam ini boleh dicerakinkan dan disusun kembali bagi menghasilkan benda yang baru. Ini juga menjadi sebahagian daripada sunnatullah. Alam ini, ditentukan oleh Allah sebagai sesuatu yang boleh difahami dan diolah kembali. Ia boleh dibangunkan dan dikembangkan dengan pengetahuan dan usaha gigih manusia. Keadaan alam seperti itu, membolehkan ia dibangunkan. Sedangkan pembangunan bumi ini menjadi salah satu tugas manusia sebagai khalifah.
Realiti yang disebutkan itu, menunjukkan betapa pentingnya perubahan. Oleh kerana perubahan adalah penting, manusia mesti menanganinya dan mengurus perubahan itu dengan bijaksana. Dalam hal yang melibatkan agama dan beragama, terdapat dimensi agama dan beragama yang tetap dan yang berubah atau berkembang. Ajaran agama yang berkaitan dengan keimanan terhadap kewujudan Allah Yang Maha Esa, terdapat di dalam, dimensi tetap dan dimensi yang berubah dan berkembang. Kemestian beriman kepada wujudnya Allah Yang Maha Esa, tidak berubah. Tetapi keyakinan terhadap kewujudan itu berubah. Sebagaimana saranan di dalam ilmu Tauhid, bahawa iman itu bertambah dan berkurang. Namun apa jua status keimanan itu, kemestian beriman kepada Allah adalah suatu yang tetap dan tidak berubah.
Di dalam contoh yang disebutkan tadi, kemestian beriman kepada Allah itu adalah merupakan dimensi agama yang tidak berubah-ubah dan tetap sebagaimana yang dinyatakan dengan jelas dalam al-Quran. Tetapi keyakinan manusia terhadap ajaran mengenai kewujudan Tuhan itu adalah dimensi beragama yang terdedah kepada perubahan. Sama ada perubahan itu terarah menuju kekuatan iman atau kekurangannya.

Agama dan Beragama
Agama dan beragama, merupakan realiti yang berlainan, tetapi mempunyai hubung-kait yang sangat erat. *Agama Islam ialah ajaran yang diwahyukan kepada Nabi Muhammad s.a.w. yang terkandung di dalam al-Quran dan Sunnah baginda yang sahih. Tiada sesiapa pun yang boleh membuat pindaan datau perubahan ke atas ajaran tersebut. Sesuatu rekaan dan ciptaan yang dilakukan ke atas al-Quran dan Sunnah yang bukan daripadanya adalah ditolak. من أحــدث في أمـرنا هذا ما ليس منــه فهــو رد ( Sesiapa yang mencipta dalam perkara kami ini yang bukan daripadanya, adalah ditolak) فويل للذين يكتبون الكتاب بأيديهم ثم يقولون هـذا من عند الله ليشتروا به ثمنا قليلا فويل لهم مما كتبت أيديهم وويل لهم مما يكســبون ( Maka malanglah bagi mereka yang menulis kitab dengan tangan mereka,kemudian mereka berkata ini adalah daripada Allah, untuk mereka menjualnya dengan harga yang murah dan membawa malang kepada mereka daripada apa yang mereka tuliskan itu dan daripada apa yang mereka perolehi daripadanya.)
Kita tidak berhak untuk mengubah dan meminda karangan orang daripada mana-mana buku sekalipun, supaya sesuai dengan kehendak kita. Apa lagi untuk meminda atau menokok tambah wahyu yang diturnkan oleh Allah kepada rasul-Nya atau meminda apa yang telah sah bagi perbuatan, perkataan dan pengakuan Nabi atau Sunnah baginda, untuk disesuaikan dengan kehendak dan pemikiran kita.
Tetapi beragama dengan agama itu merupakan dimensi lain, yakni dimensi hubungan dan interaksi manusia dengan ajaran-ajaran yang terkandung di dalam ajaran-ajaran yang terdapat dalam agama itu. Bagaimanakah manusia memahami ajaran-ajaran yang terkandung di dalam al-Quran dan Sunnah dan bagaimana mereka menghayatinya dalam kehidupan mereka mengikut arahan-arahan yang terkandung di dalamnya sebagaimana yang difahami oleh mereka. Inilah dimensi beragama yang melibatkan kerja manusia yang ditaklifkan oleh Allah s.w.t. mengikut keupyaan. لايكلف الله نفسـا إلا وســعها ( Allah tidak menyaklifkan ke atas seseorang melainkan mengikut keupayaannya.
Oleh kerana tahap keilmuan manusia tidak sama dan kaedah serta manhaj bagi memahami ajaran-ajaran al-Quran juga turut berbeza, maka kefahaman manusia terhadap ajaran-ajaran itu mungkin berbeza. Bahkan, kemungkinan kefahaman itu, mungkin jelas untuk sesuatu zaman dan tidak sesuai dengan zaman yang lain. Justeru, dimensi beragama, bukanlah sesuatu yang tetap buat selama-lamanya. Ia terdedah kepada perubahan. Bahkan ia memerlukan perubahan.
Dimensi beragama, tidak memiliki sifat kesucian. Tidak sebagaimana status al-Quran dan Sunnah yang sahih. Justeru, kefahaman mengenai nas itu, terdedah kepada pembaharuan dan dibuat penyesuaian selaras dengan perubahan tempat dan zaman untuk memelihara masalah dan tujuan-tujuan syari’at. Bagaimana pun, keperluan pemahaman dan pembaharuan kepada ilmu pengetahuan adalah suatu yang suci yang tidak boleh diubah atau dipinda. Ini ialah kerana keperluan tersebut ditentukan oleh agama yang metelatakkanya pada status kesucaian, walaupun keilmuan manusia itu tidak mutlak. Nmun, ia diterima sebagai separa mutlak, jika sesuatu kefahaman terhada nas yang berdasarkan ilmu itu mencapai tahap ijmak di kalangan para ilmuwan mujtahid. Memang benar bahawa agama itu sesuatu yang sempurna, tetapi ketidak-kesempurnaan dalam beragama adalah sesuatu yang lumrah bagi manusia, Tetapi ketidak-sempurnaan itu sentiasa diimbangi oleh keampunan Allah s.w.t.
Sifat-sifat integriti sebagai ilmuwan, perlu ada bagi membina kefahaman lebih kukuh mengenai nas itu sehingga mampu menempatkan dimensi beragama itu berada dalam keadaan mantap. Membina sifat-sifat itu bukan di luar jangkauan manusia, jika ia tidak dikuasai hawanafsu. Kekuatan iman, ilmu dan mujahadah di dalam pembinaan dan pembentukan sifat-sifat kemuliaan sebagai ilmuwan, adalah seseuatu yang tidak boleh diabaikan oleh setiap ilmuwan. Bahkan untuk mencapai tahap keintelektualan yang tinggi sebagai ilmuwan Islam, seseorang mestilah memiliki integriti yang dimiliki oleh para ulul al-bab. Mereka mestilah seorang yang mematuhi perjanjian dengan Allah s.w.
Agama, beragama dan budaya
Dimensi beragama yang terpancar daripada ajaran agama, dengan apa jua tahap kefahamannya dan diamalkan oleh masyarakat yang menerimanya sehingga menjadi sebati dalam kehidupan masyarakat itu, pastinya menjadi budaya masyarakat itu. Dengan peerkataan lain, ajaran agama sebagaimana yang difahami oleh sesuatu masyarakat dan mengamalkannya sehinggi menjadi sebati dengan kehidupan masyarakat itu, telah membentuk atau mempengaruhi corak budaya masyarakat itu.
Tetapi ,Islam tidak muncul di dalam persekitaran yang bebas budaya. Di semenanjung Arabia, di mana Islam itu diturunkan, masyarakat Arab telah memiliki suatu budaya yang dinamakan dalam Islam sebagai budaya jahiliah. Di dunia Melayu, sebelum kedatangan Islam, telah wujud budaya yang dipengaruhi ajaran agama Hundu dan animism. Dalam dunia Melayu, ini kehidupan masyarakatnya dibentuk oleh bentuk beragama dan warisan budaya masyarakat Melayu. Kehidupan masyarakat Melayu dibentuk berdasarkan kepada bagaimana masyarakat ini berinteraksi dengan ajaran al-Quran dan Sunnah dan diwaktu yang sama pembentukan itu turut dipengaruhi oleh warisan budaya yang masih diamalkan dalam masyarakat tersebut.
Faktor budaya turut memainkan peranan penting dalam mencorak kehidupan beragama di rantau ini. Dengan perkataan lain, kehidupan umat Islam di alam Melayu, tidak hanya dibentuk oleh kekuatan bergama, tetapi juga oleh pengaruh budaya yang diwarisi di zaman Hindu dan anamisma. Kita juga tidak harus lupa bahawa akibat kekalahan di tangan penjajah Barat, dan dinamika budaya itu sendiri, maka budaya Barat turut memainkan peranan dalam mencorak kehidupan masyarakat Islam di seluruh dunia.
Ajaran Islam yang telah dibudayakan dalam kehidupan orang Melayu, bercampur baur dengan amalan budaya warisan yang masih dihayati dalam kehidupan orang-orang Melayu, dan pengaruh budaya lain yang turut diterima dalam kehidupan orang-orang Melayu, pembentuk sebenar acuan kebudayaan bangsa Melayu.
Tajdid Sebagai Strategi
Bagi mengatur strategi dakwah yang berkesan, perancang dakwah mestilah memahami latarbelakang budaya orang-orang Melayu seperti ini. Tujuan dakwah di kalangan orang-orang Melayu yang telah pun beragama Islam, semestinya berlainan dengan tujuan berdakwah di kalangan orang-orang Cina yang belum menganut agama Islam. Bagaimana pun latarbelakang budaya mereka perlu difahami untuk mengembangkan dakwah di kalangan mereka.
Tujuan dakwah di kalangan orang-orang Melayu ialah untuk mengfkuhkan kefahaman dan penghayatan mereka terhadap ajaran Islam. Sehingga mereka menjadi tonggak kepada perjuangan Islam di negara kita. Oleh kerana kedudukan orang Melayu sekarang ini adalah tonggak kekuatan polirik negara kita, pengangan dan penghayatan yang kuat terhadap Islam di kalangan mereka, akan mempengaruhi dasar-dasar negara dan akan menentukan hala-tujua negara ke arah pembangunan yang berterasakan Islam.
Latarbelakang budaya masyarakat Melayu, dan bentuk budaya bangsa Melayu seperti yang ada sekarang ini perlukan kepada perubahan. Perubahan yang pengaruhi dan digerakkan oleh dakwah, pastinya akan memberi kesan ke arah mengukuhkan nilai-nilai Islam yang akan menjadi teras kepada pembentukan peribadi dan jatidiri orang-orang Melayu.
Untuk itu, gerakan dakwah perlu menggerakkan tajdid dan pembaharuan dalam beragama di kalangan orang-orang Melayu supaya mereka beragama secara lebih dinamik dan sesuai dengan tuntutan dan keperluan semasa. Sebagaimana yang telah ditegaskan bahawa beragama, bukanlah mempunyai kesucian sebagaimana yang terdapat di dalam agama itu sendiri. Walaupun di dalam menilai sesuatu bentuk penghayatan beragama itu, perlu dilaksnakan dengan berhati-hati dan menghormati ilmu sebagai sesuatu yang memiliki nilai-nilai kesucian, namun tajdid di dalam beragama dan perubahan di dalamnya perlu dilakukan bagi mengekalkan dinamika beragama itu.
Kefahaman terhadap ajaran agama tidak boleh diterima sebagai sesuatu yang telah ditinkan dan sedia untuk dimasak dan dimakan. Dinamika dalam pemahaman agama, ialah bahawa agama diterima sebagai cahaya, yang makin jauh, makin luas pancaran cahayanya. Ia hendak diterima dan difahami sebagai petunjuk yang memberi cahaya penyelsaian kepada semua masalah kehidupan yang sentiasa berubdah dan berkembang. Kita seharusnya memahami dengan mendalam persoalan semasa yang tidak selamanya sama dengan persoalan zaman dahulu, dan mencari petunjuk untuk penyelsaian persoalan semasa itu, mengikut kaedah dan cara yang mapan dengan persoalan masa kini yang dihadapi. Sudah tentulah sukar bagi kita menyelsaikan isu pemindahan organ, sekiranya kita merujuk kepada kaaedah kefahaman di zaman Imam al-Syafie yang belum berhadapan dengan masalah seperti itu, berdasarkan kepada kemajuan sains di zaman ini. Dalam hal ini kefahaman mengenai petunjuk agama memerlukan perubahan bagi menangani isu pemindahan organ. Ini hanyalah satu daripada contoh-contoh di mana pendekatan bagi menghayati petunjuk agama itu memerlukan perubahan.
Bagi menggerakkan tajdid yang berkesan, penyelidikan dan pembangunan adalah sangat diperlukan supaya sesuatu persoalan difahami secara mendalam dan kajian mengenai penyelsiannya dianalisa secara menyeluruh supaya isu yang berkaitan dapat dicari penyelsaiannya secara berkesan.
Pendakwah di zaman ini tidak lagi mapan dengan hanya kebolehan berpidato atau berceramah. Tetapi pendakwah zaman ini adalah penyelidik dan penggerak kepada penyelsaian masalah semasa secara praktis. Ia memerlukan kemahiran dan kebijaksanaan sebagai pendakwah dan sekali-gus penyumbang kepada pembinaan tamadun yang dibentuk berasaskan acuan Islam.

2 comments:

Tok Kenali said...

Salam....kalau boleh untuk pengisian fikrah haraki...tak perlulah mengambil fikrah ex YDP Yadim tu....sebb berdasarkan kepada pengalaman beliau yang lepas..not consisten..dan tak kemana hala tuju dakwah beliau..so Tok Kenali syorkan agar kita mengambil fikrah dari pejuang Islam tulen seperti Sayed Hawa..fathi yakan..syed Qutub..hasan al-bana...dan banyak lagi reformis islam yang terbukti keberkesanan dakwah dan konsisten dalam hala tuju perjuanganmereka...

Sham said...

Salam Tebaran Ukhuwwah... Selami Pandangan bicara Pemikir Islam Yang Cakap Setele Bikin...Nyahkan Yang Cakap Tak Setele Bikin..
Al-Akh Azlisham 3 RMR