Luncuran Boieng

Perintah ulung pengarah KAGAT ke 5, rasanya dah lebih 10 kali saya membacanya. bukan tak faham, sebaliknya cuba melihat kepada realiti sebenar untuk melaksanakan.





Jika diamati dengan sebaiknya, Perintah Ulung itu merupakan projek Mega yang berbahagia Pengarah KAGAT untuk melonjakkan KAGAT dipuncak kegemilangan. Meminjam kata pengarah " kita akan luncurkan" maka saya teringat kepada pesawat Boieng. ini kerana dalam bahasa indonesia, pelepasan pesawat biasanya digunakan istelah Peluncuran pesawat.





Menyebut soal boieng, mungkin ramai yang tidak mengetahui bahawa kilang Boieng yang dibina pada tahun 1916 itu mempunyai kaitan rapat dengan sejarah ketenteraan. nama Boieng diambil sempena nama pengasasnya iaitu Willian E Boieng. jika kita ingin membicarakan tentang apa yang menarik tentang William E Boing ini mungkin kita memerlukan satu seminar khas. Walau bagaimanapun cukuplah saya nukilkan kata-kata beliau yang boleh kita jadikan sebagai motivasi untuk kita terus berkhidmat menyumbangkan tenaga bagi agama, kor dan organisasi. kata anak kelahiran Jerman ini "Now I would say that people want to ride in airplanes more and more each day -- and I shall go so far as to say they will someday regard airplane travel to be as commonplace and incidental as train travel... We are trustees of a veritable revolution that is taking place once more in the economic, social, and political fabric with the advent of this new speed medium." rasanya kata-kata itu boleh diterjemahkan kepada kehendak orang ramai kepada perkhidmatan kor kita.





Bila membicarakan soal kapal terbang eloklah kita cuba berfikir secara kritis. Sesebuah kapal terbang digerakkan dengan dua engine. orang yang menggerakkan kapal terbang itu dinamakan pilot. pilot tidak bekerja sendirian sebaliknya dia bekerja dengan beratus-ratus orang lain yang mungkin dia tidak nampak bahkan mungkin juga berlaku situasi yang mana dia sendiri tidak pernah perasan tentang hal itu. Seorang pilot yang bijak akan melihat keadaan itu dengan teliti dan peka dengan situasi semasa yang berlaku.





Pilot mempunyai pilihan untuk menggerakkan kapal terbang itu kemana saja beliau suka. Beliau mampu membuat apa saja keputusan yang boleh membawa manafaat atau mudharat kepada sesebuah kapal terbang yang beliau terajui. Meskipun ada lembaga yang bertindak mengawal situasi daripada disalah gunakan namun, pilot boleh bertindak sendirian. Bila keadaan ini berlaku maka pada masa itu, pilot telah melakukan satu kesalahan besar kerana membahayakan masa depan penumpang yang beliau bawa. Keadaan ini mungkin boleh menyebabkan :









  • Kapal Terbang Jatuh



  • Kapal Terbang Ditembak Jatuh Oleh Pihak Tentera



  • Berlaku Rampasan Kuasa , sama ada oleh Pilot lain yang mempunyai pengalaman dan peluang atau oleh Co Pilot.



  • Pilot Diarahkan Berhenti



  • Pilot Ditukarkan Ke Jawatan Lain






habis Soal pilot:




Keduanya soal engine. Kapal terbang Boieng digerakkan oleh dua engine. Jika kedua-dua engine ini berfungsi dengan baik maka insya Allah, kapal terbang itu dapat terbang dengan baik. Jika tidak maka kapal terbang itu mungkin tidak dapat terbang dengan baik. Mungkin juga tidak dapat terbangpun cuma hanya memanaskan engine di Lapangan Terbang sahaja. bagi penumpang bodoh, mungkin beliau merasakan bahawa kapal terbang itu telah berlepas diudara dengan selamatnya. bagi penumpang yang bijak, mereka akan menilai dan membuat ukuran terhadap pencapaian kapal terbang yang beliau naiki itu. Jika situasi ini berlaku maka OWNWER syarikat penerbangan itu mesti membuat keputusan sama ada :







  • Merehatkan Engine itu dan ditukarkan dengan engine baru



  • Membaiki Engine yang rosak dan terus kekalkannya



  • Upgrade engine itu. bagi kuasa kepadanya. Woooooiiiiiiiiiiiiiiii Brother! Engine Boieng bukannya 70 cc la. Kapcai bolehlah. 650CC pun hanya boleh gerakkan kancil sahaja.



  • Tubuhkan suruhan jaya menyiasat bagaimana engin 70 CC boleh berada di pesawat Boieng. Adakah keputusan lembaga syarikat, kehendak CO bahagian tertentu dalam organisasi ataupun terdapat konspirasi tertentu.






Bagi penumpang, mereka sepatutnya mesti peka dengan segala situasi yang berlaku. jangan rasa selamat sentiasa. Mesti tahu kemana arah pilot dan ko pilot nak bawa saudara. mesti tahu kemampuan engine pesawat kerana takut nanti kita TERLEPAS JATUH hanya dilandasan. Belum lagi terbang...... HE.....HE......He.




LAWAK BODOH PAGI SABTU.

0 comments: