Nisfu Syaaban : Antara Sunnah dan Bidaah

salam Skot79

Malam ini umat Islam akan menyambut malam Nisfu Syaaban. malam yang di anggap oleh sebahagian umat Islam sebagai malam yang penuh keberkatan dan mempunyai berbagai kelebihan. Dirujuk kepada dalil, saya tidak menemukan sebarang dalil sahih tentang kelebihan malam ini. Apa yang saya temui tentang kelebihan malam, hanyalah malam lailatul Qadar sahaja. Mungkin ada dalil sahih tentang kelebihan malam ini namun di atas kelemahan dan kejahilan saya maka sehingga kini, dalil tentang kelebihan malam ini belum saya ketemui.

Bercakap tentang malam Nisfu Syaaban, maka di masjid-masjid dan surau-surau di negara kita akan di buatlah majlis bacaan Yasin antara maghrib dan Isya. bacaan surah Yasin ini dilakukan sebanyak tiga kali bagi memohon agar di murahkan rezki, di panjangkan umur dan dimatikan dalam iman. Niat dan doa itu amat baik namun persoalannya apakah kita melaksanakan amalan ini berpandukan dalil yang jelas. ya, memang terdapat beberapa hadis yang menerangkan tentang kelebihan malam ini namun kesemua hadis itu di katogorikan sebagai hadis dhaif. Ada juga ulamak yang berpendapat hadis dhaif boleh diamalkan untuk kegunaan diri sendiri. Ya.. saya setuju.

masalah yang ingin di utarakan adalah tentang peranan kita sebagai agen untuk melaksanakan ibadat bermusim. Apatah lagi kalau ibadat itu tidak ada dalil yang sahih. Pada pendapat peribadi, saya tidak pertikaikan kalau kita ingin membaca Yasin sebanyak 3, 5 atau beberapa kali sekalipun. Cuma yang ingin di perjelaskan mengapa perlu kita menunggu sempena Malam Nisfu Syaaban untuk melaksanakan amalan ini. Bukankan kita dituntut membaca Al quran pada sebilang masa. Mengapa tidak peruntukkan setidak-tidaknya sedikit masa kita pada setiap hari untuk membaca Al Quran. mudah-mudahan amalan kita akan membeeri kesan bagi kehidupan seharian kita.

Okeylah.. sang ustaz dan ustazah. banyak yang perlu di bincangkan tentang perkara ini. nanti kawe sambung lagi... nak gi toilet ni

0 comments: