BLUE OCEAN : KAGAT PERLU REFORMASI KEPIMPINAN SECARA TOTAL

Point yang akan dibincangkan : 1. Kejayaan KAGAT selama 25 tahun : Antara yang nampak dan tersembunyi 2. .Betulkah KAGAT sudah hilang halatuju 3. Blue Ocean Vs Red Ocean : dimana KAGAT 4. Balance Scorecard : Pengurusan strategik KAGAT berdasarkan kerangka Islamik 5. Generasi pelapis kepimpinan KAGAT Insya Allah semua point ini akan dibincangkan oleh Skot79 jika ada pandangan dan pendapat harap dapat salurkan kepada admin Skot79 demi kesinambungan KAGAT. ( Tq to Tok Kenali... Tajuk perbincangan ni adalah berkisar kepada Pelapis kepimpinan KAGAT. Adakah kita perlu menunggu sehingga beberapa tahun lagi iaitu, sehingga individu tertentu pencen atau perlu perubahan kepimpinan segera atau desakan agar kepimpinan sedia ada perlu berubah dan bergerak seiring dengan arus perdana dan kembali kepada corp bussines yang sebenar atau kina hanya berdiam diri.... tanpa melakukan apa-apa, tanpa memikirkan kemana arah kor kita...)

Mesyuarat Pengurusan KAGAT 1/2011





Panglima Perang : Usamah ra

Ibnu Asakir telah memberitakan dari Az-Zuhri dari Urwah dari Usamah bin Zaid ra. bahwa Rasulullah SAW memerintahkannya untuk menyerang suku kaum Ubna pada waktu pagi dan membakar perkampungannya. Maka Rasulullah SAW berkata kepada Usamah: “Berangkatlah dengan nama Allah!”. Kemudian Rasulullah SAW keluar membawa bendera perangnya dan diserahkannya ke tangan Buraidah bin Al-Hashib Al-Aslami ra. untuk dibawa ke rumah Usamah ra. Beliau juga memerintahkan Usamah untuk membuat markasnya di Jaraf di luar Madinah sementara kaum Mukmin membuat persiapan untuk keluar berjihad. Maka Usamah ra. mendirikan khemahnya di suatu tempat berdekatan dengan Siqayat Sulaiman sekarang ini. Maka mulailah orang berdatangan dan berkumpul di tempat itu. Siapa yang sudah selesai kerjanya segera datang ke perkhemahan itu, dan siapa yang masih ada urusan diselesaikan urusannya terlebih dahulu.

Tiada seorang pun dari kaum Muhajirin yang unggul, melainkan dia ikut dalam pasukan jihad ini, termasuk Umar bin Al-Khatthab, Abu Ubaidah, Sa’ad bin Abu Waqqash, Abul A’war Said bin Zaid bin Amru bin Nufail radiallahuanhum dan banyak lagi para pemuka Muhajirin yang ikut serta. Dari kaum Anshar pun di antaranya Qatadah bin An-Nu’man dan Salamah bin Aslam bin Huraisy ra.huma dan lain-lain. Ada di antara kaum Muhajirin yang kurang setuju dengan pimpinan Usamah ra. itu, kerana usianya masih terlalu muda (18 tahun). Di antara orang yang banyak mengkritiknya ialah Aiyasy bin Abu Rabi’ah ra. dia berkata: “Bagaimana Rasulullah mengangkat anak muda yang belum berpengalaman ini, padahal banyak lagi pemuka-pemuka kaum Muhajirin yang pernah memimpin perang”.

Kerana itulah banyak desas-desus yang memperkecilkan kepemimpinan Usamah ra. Umar bin Al-Khatthab ra. menolak pendapat tersebut serta menjawab keraguan orang ramai. Kemudian dia menemui Rasulullah SAW serta memberitahu tentang apa yang dikatakan orang ramai tentang Usamah. Beliau SAW sangat marah, lalu memakai serbannya dan keluar ke masjid. Bila orang ramai sudah berkumpul di situ, beliau naik mimbar, memuji-muji Allah dan mensyukurinya, lalu berkata: “Amma ba’du! Wahai sekalian manusia! Ada pembicaraan yang sampai kepadaku mengenai pengangkatan Usamah? Demi Allah, jika kamu telah menuduhku terhadap pengangkatanku terhadap Usamah, maka sebenarnya kamu juga dahulu telah menuduhku terhadap pengangkatanku terhadap ayahnya, yakni Zaid.

Demi Allah, si Zaid itu memang layak menjadi panglima perang dan puteranya si Usamah juga layak menjadi panglima perang setelahnya. Kalau ayahnya si Zaid itu sungguh sangat aku kasihi, maka puteranya juga si Usamah sangat aku kasihi. Dan kedua orang ini adalah orang yang baik, maka hendaklah kamu memandang baik terhadap keduanya, kerana mereka juga adalah di antara sebaik-baik manusia di antara kamu!”.

Sesudah itu, beliau turun dari atas mimbar dan masuk ke dalam rumahnya, pada hari Sabtu, 10 Rabi’ul-awal. Kemudian berdatanganlah kaum Muhajirin yang hendak berangkat bersama-sama pasukan Usamah itu kepada Rasulullah SAW untuk mengucapkan selamat tinggal, di antaranya Umar bin Al-khatthab ra. dan Rasulullah SAW terus mengatakan kepada mereka: “Biarkan segera Usamah berangkat! Seketika itu pula Ummi Aiman ra. (iaitu ibu Usamah) mendatangi Rasulullah SAW seraya berkata: “Wahai Rasulullah! Bukankah lebih baik, jika engkau biarkan Usamah menunggu sebentar di perkhemahannya, sehingga engkau merasa sihat, kerana, jika Usamah ra. berangkat juga dalam keadaan seperti ini, tentulah dia akan merasa bimbang dalam perjalanannya!”. Tetapi Rasulullah SAW tetap mengatakan: “Biarkan segera Usamah berangkat!”.

Orang ramai sudah berkumpul di perkhemahan pasukan Usamah itu, dan mereka menginap di situ pada malam minggu itu. Usamah datang lagi kepada Rasulullah SAW pada hari Ahad dan Beliau SAW terlalu berat sakitnya, sehingga mereka memberikannya ubat. Usamah menemui Beliau sedang kedua matanya mengalirkan air mata. Ketika itu Al-Abbas berada di situ, dan di sekeliling Beliau ada beberapa orang kaum wanita dari kaum keluarganya. Usamah menundukkan kepalanya dan mencium Rasulullah SAW sedang Beliau tidak berkata apa-apa, selain mengangkat kedua belah tangannya ke arah langit serta mengusapkannya kepada Usamah. Berkata Usamah: “Aku tahu bahwa Rasulullah SAW mendoakan keberhasilanku. Aku kemudian kembali ke markas pasukanku”. “Pada esok harinya, iaitu hari Isnin, aku menggerakkan pasukanku sehingga kesemuanya telah siap untuk berangkat.

Aku mendapat berita bahawa Rasulullah SAW telah segar sedikit, maka aku pun datang sekali lagi kepadanya untuk mengucapkan selamat tinggal, kata Usamah”. Beliau berkata kepadaku: “Usamah! Berangkatlah segera dengan diliputi keberkatan dari Allah!”. Aku lihat isteri-isterinya cerah wajah mereka kerana gembira melihat beliau sedikit segar pada hari itu. Kemudian datang pula Abu Bakar ra. dengan wajah yang gembira, seraya berkata:”Wahai Rasulullah! Engkau terlihat lebih segar hari ini, Alhamdulillah. Hari ini hari pelangsungan pernikahan puteri Kharijah, izinkanlah aku pergi”. Maka Rasulullah SAW mengizinkannya pergi ke Sunh (sebuah perkampungan di luar kota Madinah), Usamah ra. pun kembali kepada pasukannya yang sedang menunggu perintahnya untuk bergerak, dan dia telah memerintahkan siapa yang masih belum berkumpul di markasnya supaya segera datang kerana sudah tiba waktunya untuk bergerak.

Belum jauh pasukan itu meninggalkan Jaraf, tempat markas perkhemahannya, datanglah utusan dari Ummi Aiman memberitahukan bahawa Rasulullah SAW telah kembali ke rahmatullah. Usamah segera memberhentikan pergerakan pasukan itu, dan segera menuju ke kota Madinah bersama-sama dengan Umar ra. dan Abu Ubaidah ra. ke rumah Rasulullah SAW dan mereka mendapati beliau telah meninggal dunia. Beliau wafat ketika matahari tenggelam pada hari Isnin malam 12 Rabi’ul-awal. Kaum Muslimin yang bermarkas di Jaraf tidak jadi berangkat ke medan perang, lalu kembali ke Madinah. Buraidah bin Al-Hashib yang membawa bendera Usamah, lalu menancapkannya di pintu rumah Rasulullah SAW. Sesudah Abu Bakar ra. diangkat menjadi Khalifah Rasulullah SAW dia telah menyuruh Buraidah ra. mengambil bendera perang itu dan menyerahkan kepada Usamah, dan supaya tidak dilipat sehingga Usamah memimpin pasukannya berangkat ke medan perang Syam. Berkata pula Buraidah: “Aku pun membawa bendera itu ke rumah Usamah , dan pasukan itu pun bergerak menuju ke Syam”. Setelah selesai tugas kami di Syam, kami kembali ke Madinah dan bendera itu terus saya tancapkan di rumah Usamah sehingga Usamah meninggal dunia.

Apabila berita wafatnya Rasulullah SAW sampai kepada kaum Arab, sebahagian mereka telah murtad keluar dari agama Islam. Abu Bakar ra. memanggil Usamah lalu menyuruhnya supaya menyiapkan diri untuk berangkat memerangi bangsa Romawi sebagaimana yang diperintahkan oleh Rasulullah SAW sebelum wafatnya dahulu. pasukan Islam mulai berkumpul lagi di Jaraf di perkhemahan mereka dulu. Buraidah ra. yang diamanahkan untuk memegang bendera perang telah berada di markasnya di sana. Tetapi para pemuka kaum Muhajirin yang terutama, seperti Umar, Usman, Abu Ubaidah, Sa’ad bin Abu Waqqash, Said bin Zaid dan lainnya mereka telah datang kepada Khalifah Abu Bakar ra. seraya berkata: “wahai Khalifah Rasulullah! Sesungguhnya kaum Arab sudah mula memberontak, dan adalah tidak wajar engkau akan membiarkan pasukan Islam ini meninggalkan kami pada masa ini.

Bagaimana kalau engkau pecahkan pasukan ini menjadi dua. Yang satu untuk engkau kirimkan kepada kaum Arab yang murtad itu untuk mengembalikan mereka kepada Islam, dan yang lain engkau pertahankan di Madinah untuk menjaganya, siapa tahu kalau-kalau ada yang datang untuk menyerang kita dari mereka itu. Kalau tidak, maka yang tinggal di sini hanya anak-anak kecil dan wanita saja, bagaimana mereka dapat mempertahankannya? Seandainya engkau menangguhkan memerangi kaum Romawi itu, sehingga keadaan kita dalam negeri aman, dan kaum Arab yang murtad itu kembali ke pangkuan kita, ataupun kita kalahkan mereka terlebih dahulu, kemudian kita mengirim pasukan kita untuk memerangi bangsa Romawi itu, bukankah itu lebih baik?! Kita pun tidak merasa bimbang dari bangsa Romawi itu untuk datang menyerang kita pada masa ini!. Abu Bakar ra. hanya mendengar bermacam-macam pandangan dari para pemuka Muhajirin itu.

Setelah selesai mereka berkata, maka Abu Bakar ra. bertanya lagi: Adakah yang mahu memberikan pendapatnya lagi, atau kamu semua telah memberikan pendapat kamu?! jawab mereka: “Kami sudah berikan apa yang harus kami sampaikan!”. “Baiklah, kalau begitu. Saya telah dengar semua apa yang hendak kamu katakan itu”, ujar Abu Bakar. Demi jiwaku yang berada di tangannya! Kalau aku tahu bahwa aku akan dimakan binatang buas sekalipun, niscaya aku tetap akan mengutus pasukan ini ke tujuannya, dan aku yakin bahawa dia akan kembali dengan selamat. Betapa tidak, sedang Rasulullah SAW yang telah diberikan wahyu dari langit telah berkata: “Berangkatkan segera pasukan Usamah”.

Tetapi ada suatu hal yang akan aku beritahukan kepada Usamah sebagai panglima pasukan itu. Aku minta darinya supaya memmbiarkan Umar tetap tinggal di Madinah untuk membantuku di sini, kerana aku sangat perlu kepada bantuannya. Demi Allah, aku tidak tahu apakah Usamah setuju atau tidak. Demi Allah, jika dia enggan membenarkan sekalipun, aku tidak akan memaksanya! Kini tahulah para pemuka Muhajirin itu, bahawa khalifah mereka yang baru itu telah berazam sepenuhnya untuk mengirim pasukan Islam, sebagaimana yang diperintahkan oleh Rasulullah SAW sebelumnya.

Abu Bakar ra. lalu pergi ke rumah Usamah ra., dan memintanya agar membiarkan Umar ra. tinggal di Madinah untuk membantunya. Usamah ra. setuju. Untuk meyakinkan dirinya, maka Abu Bakar ra. berkata lagi: “Benar engkau mengizinkannya dengan hati yang rela?” Jawab Usamah: “ya!”. Khalifah Abu Bakar ra. lalu mengeluarkan perintah supaya tidak ada seorang pun mengelakkan dirinya dari menyertai pasukan Usamah itu sesuai dengan perintah Rasulullah SAW sebelum wafatnya. Dia berkata lagi: “Siapa saja yang melewatkan dirinya untuk keluar, niscaya aku akan menyuruhnya mengejar pasukan itu dengan berjalan kaki”. Kemudian Abu Bakar ra. memanggil orang-orang yang pernah mengecil-ngecilkan pengangkatan Usamah sebagai panglima perang, dan memarahi mereka serta menyuruh mereka ikut keluar bersama-sama pasukan itu, sehingga tiada seorang pun yang berani memisahkan dirinya.

Apabila pasukan itu sudah mulai bergerak, Abu Bakar ra. datang untuk mengucapkan selamat berangkat kepada mereka. Usamah mendahului para sahabatnya dari Jaraf, dan mereka kurang lebih 3,000 orang, di antaranya ada 1,000 orang yang menunggang kuda. Abu Bakar ra. berjalan kaki di sisi Usamah ra. untuk mengucapkan selamat jalan kepadanya: “Aku serahkan kepada Allah agamamu, amanatmu dan kesudahan amalmu! Sesungguhnya Rasulullah SAW sudah berpesan kepadamu, maka laksanakanlah segala pesannya itu, dan aku tidak ingin menambah apa-apa pun, tidak akan menyuruhmu apa pun atau melarangmu dari apa pun. Aku hanya menjalankan apa yang diperintahkan oleh Rasuluflah SAW saja”.

Usamah ra. dan pasukannya maju dengan cepat. Dia telah melalui beberapa negeri yang tetap mematuhi Madinah dan tidak keluar dari Islam, seperi Juhainah dan lainnya dari suku kaum Qudha’ah. Apabila dia tiba di Wadilqura, Usamah mengutus seorang mata-mata dari suku Hani Adzrah, dikenal dengan nama Huraits. Dia maju meninggalkan pasukan itu, hingga tiba di LThna dan dia coba mendapatkan berita di sana, kemudian dia kembali secepatnya dan baru bertemu dengan pasukan Usamah sesudah berjalan selama dua malam dari Ubna itu. Huraits lalu memberitahu Usamah, bahawa rakyat di situ masih belum berbuat apa-apa. Mereka belum berkumpul untuk menentang pasukan yang mereka, dan mengusulkan supaya pasukan Usamah segera menggempur sebelum mereka dapat mengumpulkan pasukan.

(Ibnu Asakir: At-Tarikh 1:120, Kanzul Ummal 5:312. Fathul Bari 8:107)

Punca krisis pemikiran negatif

Oleh: DR. ISMAIL IBRAHIM
SEORANG teman e-mel menulis kepada saya minggu ini bertanyakan satu soalan: ``Kenapa dan mengapa hanya kita sahaja yang perlu memahami atau menjaga dan menghormati hati dan perasaan orang lain, sedangkan orang lain tidak pernah cuba untuk memahami hati dan perasaan kita...?''

Kebetulan pula pada hari yang sama saya terdengar jawapan seorang penceramah TV ruangan pagi yang menjawab pertanyaan seorang ibu tentang tingkah laku anak kecilnya yang telah pandai bercakap kasar dan menggunakan beberapa perkataan yang berbentuk maki hamun dan mencarut sedangkan ibu bapanya di rumah tidak pernah mengajar anaknya mengeluarkan pengucapan demikian.

Dalam menjawab pertanyaan ibu tersebut, penceramah itu mengatakan bahawa terdapat kes seorang anak kecil secara tidak langsung telah meniru maki hamun ayahnya ketika membawa kenderaan di jalan raya yang sibuk. Ayahnya bila berada di tempat duduk pemandu sering kali memaki hamun pemandu lain yang dirasakannya berlaku kasar terhadapnya.

Maka ungkapan maki hamun dan sumpah seranah ayahnya terhadap pemandu lain di luar sana itulah yang meresap ke dalam hati dan otaknya, dan kata-kata itulah yang diulang-ulangkannya dalam keadaan-keadaan yang tertentu.

Hubungan cerita anak kecil dengan ungkapan kasarnya itu sebenarnya mempunyai kaitan yang rapat dengan sikap sesetengah orang yang bersikap negatif seperti yang dipersoalkan oleh teman e-mel tersebut, iaitu bersikap kasar, kurang sopan, mencarut, maki hamun dan sebagainya, termasuk sikap mementingkan diri sendiri.

Sememangnya pada hari ini pun, nampaknya sudah tidak ada lagi orang yang dapat menahan aliran negatif itu daripada melanda masyarakat kita. Kelihatan seolah-olah tidak ada sesiapa lagi dalam masyarakat kita yang dapat membendung peningkatan tingkah laku buruk dan biadab yang sedang merempuh masuk ke dalam rumah tangga dan kampung halaman kita sekarang ini.

Secara sepintas lalu kuman dan racun yang menyebabkan jangkitan gejala negatif dalam sesebuah masyarakat dan sesuatu bangsa adalah berkait rapat dengan budaya dan cara hidup sekeliling yang mempengaruhi perkembangan dan pembangunan satu bangsa itu. Kita sering mendengar hadis Rasulullah s.a.w yang menegaskan tentang kejadian fitrah manusia yang dilahirkan dalam keadaan bersih dan suci, maka ayah bondanyalah yang menjadikannya Yahudi, Nasrani atau Majusi.

Ungkapan tentang pengaruh ibu bapa dalam perkembangan bayi dan kanak-kanak ini, tentulah tidak hanya terhad kepada dua orang ibu dan bapanya sahaja. Ini kerana kanak-kanak setelah menjadi dewasa, dia akan terdedah kepada pengaruh persekitaran di sekelilingnya, termasuk guru-gurunya, para pensyarahnya di pusat pengajian tinggi, ketua-ketua masyarakat, imam dan para guru agama, dan yang lebih penting pada ketika ini ialah para pemimpin politik yang amat ghairah merebut kuasa bagi memerintah negara dan para pengikutnya yang fanatik.

Para ahli politik yang terlalu ghairah mencari pengaruh dalam mengumpul sebanyak mungkin pengikut yang akan memberikan undi kepada dirinya atau partinya kadang-kadang akan melupakan segala nilai kemanusiaan dan budaya yang tinggi. Untuk mendapatkan pengaruh ini berbagai-bagai taktik akan dilakukan, termasuk menggunakan kemahiran berbicara dan bercakap. Kerana kemahiran inilah yang sering menjadi ukuran orang awam tentang prestasi dan kualiti bagi bakal pemimpin yang akan dipilih mereka.

Dalam berbicara dan bercakap, maka perkara utama yang seharusnya diberikan penekanan ialah mencari jalan untuk menjatuhkan lawan dengan apa cara sekalipun, termasuklah cara fitnah, tuduhan, menjatuhkan air muka, mengorek apa saja kelemahan lawan, termasuk soal-soal peribadi yang tidak mempunyai sebarang kaitan dengan persaingan untuk merebut kuasa politik.

Hal ini berlaku agak hebat dan berterusan sejak beberapa tahun terakhir ini. Segala gejala buruk dan negatif ini tanpa segan silu lagi telah menjadi permainan bibir di mana-mana sahaja, dan di hadapan semua orang tanpa memilih peringkat umur dan status masyarakat lagi. Oleh itu, apakah yang hendak dihairankan lagi sekiranya orang sekarang amat kurang lagi menghormati perasaan dan maruah orang lain, amat biadab dan kasar dengan orang lain tanpa mengira tua atau muda, kedudukan dan kehormatan orang itu.

Bagaimanakah hendak dididik orang untuk menghormati dan menjaga perasaan orang lain sekiranya orang yang berceramah sudah boleh menghentam peribadi orang lain tanpa segan silu, atau menulis dan menyentuh peribadi orang lain tanpa adab lagi, dan sanggup pula menyebarkan berita palsu dan menyakitkan orang lain di dalam media, e-mel, Internet dan segala kemudahan canggih yang wujud pada hari ini.

Bukankah hal ini yang diperingatkan oleh Rasulullah s.a.w. melalui hadis di atas, yang walaupun tidak secara langsung, tetapi menjelaskan bagaimana pengaruh manusia dan keadaan di sekeliling boleh membentuk peribadi dan kelakuan orang lain, sehingga kadang-kadang melibatkan akidah dan pegangan agamanya.

Bukankah perkembangan terakhir yang amat negatif di negara kita sekarang ini merupakan satu saluran pendidikan tidak formal yang amat berpengaruh dalam menjana minda dan peribadi anak-anak sekarang, dan dengan ini membentuk sikap dan peribadi mereka? Seterusnya mencorakkan budaya dan cara hidup seorang manusia yang hidup dalam suasana dan latar belakang yang tidak lagi menghayati nilai hidup dan ketinggian peribadi yang menjadi teras pembentukan akhlak dan adab yang baik.

Oleh itu saya fikir apa yang dipersoalkan oleh seorang ibu tentang anaknya yang mulai pandai bercakap kasar dan biadab, dan persoalan yang ditimbulkan oleh e-mel yang dihantar kepada saya tentang sikap kebanyakan orang sekarang yang tidak pandai lagi menjaga dan menghormati perasaan orang lain, sebahagiannya telah terjawab seperti yang saya sebutkan di atas.

Sekiranya kita ingin kembali membentuk masyarakat yang berakhlak dan beradab, berbudaya tinggi dan bertamadun, maka kita harus segera memperbaiki cara hidup dan kelakuan orang yang menjadi contoh dalam masyarakat sekarang. Malangnya orang yang dianggap contoh dalam masyarakat sekarang ini kebanyakannya ialah orang yang bermain politik secara sempit dan fanatik, yang pandai berbicara dan berkata-kata, walaupun apa yang dikatakannya itu tidak benar.

Inilah nasib malang yang sedang kita hadapi sekarang, yang tidak pula diketahui bilakah akan berakhir sekiranya masing-masing tidak bertindak memperbaiki diri sendiri.

e-mel: ismail@ikim.gov.my

Raja Muda Mahu Majlis Perwakilan Pelajar Singkir Pemikiran Jumud

KANGAR: Raja Muda Perlis Tuanku Syed Faizuddin Putra Jamalullail mahu Majlis Perwakilan Pelajar (MPP) berusaha menyingkirkanpemikiran jumud yang membelenggu para pelajar.

Baginda bertitah sebagai pemimpin pelajar, mereka juga perlu membina keyakinan diri di kalangan para pelajar untuk menghadapi cabaran yang semakin hebat dengan memberi penekanan kepada konsep universalisme.

Pada majlis penyerahan watikah pelantikan MPP Universiti Malaysia Perlis (UniMAP) sesi 2010/2011 di Tasoh Lake Resort dekat sini malam tadi, baginda bertitah antara cabaran besar MPP ialah memastikan keharmonian di kalangan pelajar berkekalan.

Tuanku Syed Faizuddin, yang juga Canselor UniMAP bertitah kepelbagaian bangsa, budaya dan agama adalah sesuatu yang unik di negara ini kerana ia tidak menghalang keharmonian serta mewujudkan kekuatan.

"Keadaan ini berbeza di negara-negara lain kerana kepelbagaian itu sering dilihat sebagai punca masalah," titah baginda. Di peringkat UniMAP, para pelajar terdiri daripada pelbagai bangsa malah ia turut diwarnai dengan kehadiran para pelajar antarabangsa dan ia merupakan cabaran bagi MPP untuk mengekalkan keharmonian yang telah dikecapi selama ini.

Mereka perlu merangka strategi yang jelas, konsisten dan efektif bersesuaian dengan cabaran-cabaran itu.

Sementara itu, Yang Dipertua MPP UniMAP sesi 2010/2011, Aminudin Anuar berjanji akan melaksanakan tanggungjawab yang diamanahkan dengan sebaik mungkin.

Beliau turut mengetuai barisan kepimpinan MPP itu membaca ikrar dan menandatangani akujanji yang kemudiannya diserahkan kepada Naib Canselor UniMAP Prof Datuk Dr Kamarudin Hussin.

Aminudin turut menerima fail tugas yang disampaikan bekas Yang Dipertua MPP UniMAP sesi 2009/2010, Mohd Nur Misbah.

Turut berangkat ke majlis itu ialah Raja Puan Muda Perlis Tuanku Hajah Lailatul Shahreen Akashah selaku Pro Canselor UniMAP. - BERNAMA

KOR AGAMA ANGKATAN TENTERA (KAGAT)


K.A.G.A.T atau KAGAT merupakan satu nama besar yang berjaya bertapak di persada negara sebaris dengan nama-nama organisasi Islam lain seperti JAKIM, JAWI dan sebagainya.Peranan KAGAT bukan sesuatu yang kecil. Sepanjang 26 tahun penubuhannya, KAGAT berjaya melahirkan kuasa pengaruh sendiri yang mampu membantu membina kekuatan spritual bukan hanya dalam Angakatan Tentera Malaysia bahkan meliputi seluruh masyarakat dinegara ini. Bukan setakat itu sahaja, nama KAGAT terus subur meniti bibir-bibir Angkatan Tentera Brunei, Bosnia dan negara negara Islam lain.

Sejarah KAGAT bukannya baru. Ianya telah lama bermula iaitu selaras dengan penubuhan Rejimen Askar Melayu pada tahun 1933. Pada masa itu perjawatan terletak di bawah pentadbiran Jabatan Perkhidmatan Awam bukannya ATM. Bermula dari situlah maka perkhidmatan agama dalam ATM semakin berkembang sejajar dengan keperluan organisasi itu sendiri.

Bertitik tolak dari perkembangan yang berlaku dalam ATM maka keperluan untuk menubuhkan sebuah kor yang bertanggungjawab mengendalikan hal ehwal keagamaan secara sistematik dan berkesan semakin dirasakan. Langkah pertama bagi merealisasikan perkara ini telah dimulakan pada tahun 1979 oleh Yang Berhormat Datuk Patinggi Abdul Taib Mahmud selaku Menteri Pertahanan ketika itu. Akhirnya pada zaman pemerintahan Tun Dr Mahathir Mohamad, KAGAT berjaya ditubuhkan pada 24 jun 1980 melalui Majlis Angkatan Tentera dalam persidangannya yang ke-197, selaras dengan dasar penerapan nilai-nilai islam yang telah dilancarkan oleh kerajaan pada ketika itu. Perjalan sejarah penubuhan KAGAT seterusnya merakamkan bahawa ianya telah mendapat perkenan Seri Paduka Baginda Yang Dipertuan Agong kelapan, Sultan Iskandar Ibni Armarhum Sultan Ismail selaku Panglima Tertinggi Angkatan Tentera Malaysia pada ketika itu. Dengan itu maka KAGAT secara rasminya telah ditubuhkan pada 16 april 1985 di Kuala Lumpur dan menjadi kor yang ke-16 dalam Tentera Darat Malaysia.

Penugasan KAGAT adalah berkonsepkan “militarization” meliputi ketiga-tiga perkhidmatan Angkatan Tentera Malaysia iaitu Darat, Laut dan Udara. Tugas utama KAGAT adalah bagi melahirkan warga ATM yang berilmu, beriman, beramal dan bertakwa ke arah memperkukuhkan kerohanian dan kekuatan tempur. Maka dari sini jelaslah bahawa peranan KAGAT amat besar terutama dalam membina manusia pertahanan (pinjam kata-kata Lt Kol Jaafar) yang mempunyai kekuatan Spritual Combat Power yang jitu dan berkesan......

Revousi Pemikiran

Apakah pemikiran memerlukan revolusi? Atau adakah pemikiran itu sebenarnya mencerminkan satu revolusi?

Seperti yang dinyatakan dalam posting terdahulu, Pemikiran merupakan satu proses menggunakan minda untuk mencari makna dan penyelesaian terhadap sesuatu keraguan atau masalah yang timbul dengan menggunakan pelbagai cara.Ianya adalah tindakan membuat pertimbangan dan keputusan serta refleksi yang logikal dan munasabah terhadap proses yang di alami.

Pemikiran boleh diibaratkan sebagai satu proses Big Bang yang akan membawa kepada satu natijah yang lain. Teori bigbang amat menarik untuk di bincangkan dan dikaitkan dengan proses pemikiran. Teori ini terhasil berdasarkan pengamatan pada stuktur alam semesta beserta pertimbangan teoritisnya. Vesto Slipher merupakan orang pertama yang mengukur Efek Doppler pada "nebula spiral" iaitu pada tahun 1922 dan kemudian didapati bahwa hampir semua nebula-nebula itu menjauhi bumi.

Sepuluh tahun kemudian teori ini diperkuatkan dengan penemuan oleh Alexander Friedmann iaitu seorang ahli kosmologi Rusia dan pengukuran oleh Edwin Hubble.. . Okeylah Skot... kawe nak pergi minum kejap. nanti sambung balik.