Sambungan...

Posting kedua dalam tajuk ini adalah untuk membincangkan soal pemikiran yang ada dalam organisasi kita. Ini bukanlah kajian ilmiah sebaliknya ia hanya dilihat dari pandangan penulis semata-mata. sebelum kita bicarakan soal bentuk pemikiran dalam organisasi kita eloklah kita bincangkan soal serangan terhadap pemikiran terlebih dahulu.Sebenarnya posting ni sama dengan yang aku hantar dalam blog revolusi minda...

Musuh Islam khususnya bangsa Yahudi sememangnya amat mengetahui bahawa mereka mungkin akan gagal. menguasai umat Islam melalui peperangan. Sejak zaman rasulullah saw,umat Islam sememangnya bertambah kuat apabila mereka diasak dengan tekanan dan peperangan. sejarah juga mencatatkan bahawa keruntuhan kerajaan Islam adalah berpunca daripada limpahan nikmat duniawi dan rapuhnya pegangan umat Islam khususnya para penguasa terhadap ajaran Islam.

Berdasarkan kajian secara terperinci maka musuh Islam mengalih perhatian daripada serangan melalui jalan peperangan kepada serangan melalui pemikiran. jika dikaji, ayat pertama diturunkan oleh Allah SWT adalah sebuah ayat untuk membina pemikiran. "Iqra", Bacalah..... ianya tidak mungkin berlaku kepada merka yang rosak akal pemikiran. Iqra' adalah ayat kepada mereka yang berfikir. jalan mana untuk kita halakan pemikiran? " jalannya adalah Iqra Bismirabbikal lazi Khalak..... bacalah dengan nama tuhanMu yang menjadikan makhluk.makanya setiap pemikiran manusia mesti berasaskan ajaran wahyu. Mesti berpandukan ajaran rabbaniah. tidak boleh semata-mata berpandukan kekuatan akal melalui kajian dan penelitian tanpa dirujuk kepada wahyu.

lantaran itu, serangan melalui pemikiran dilakukan dengan dua cara. pertamanya adalah dengan mengalih perhatian manusia kepada aspek yang melaghakan. Ini kerana setiap perkara yang melaghakan paksinya adalah nafsu dan lawannya adalah akal.Keduanya adalah dengan mengalihkan pemikiran manusia daripada pemikiran berteraskan wahyu kepada pemikiran berteraskan nafsu. makanya segala hujjah adalah didasarkan untuk mencari kemenagan bukannya mencari kebenaran.

serangan ini kesannya adalah amat dahsyat kerana ianya melangkaui sempadan negara,umur,jantina, bangsa dan agama. serangannya meliputi golongan sekular dan agama. Serangannya meliputi ahli ilmu dan juhala. yang lebih dahsyat, serangannya meliputi ulama dan awam. kesannya begitu parah namun keparahan yang dialami hanya dapat disaksikan oleh mereka yang berlindung dengan dua senjata yang ditinggalkan oleh baginda rasulullah saw iaitu Al quran dan Al Sunnah.

Akan bersambung......

0 comments: