Apa Fokus Sebenar KAGAT

Sejak akhir-akhir ini sudah kedengaran desas desus suara-suara mempertikaikan peranan KAGAT khususnya dalam membina kerohanian warga tentera. Ada yang mempertikaikan kononnya KAGAT kini jauh berbeza dengan KAGAT dahulu. Ada suara-suara yang mengatakan KAGAT kini sudah hilang tujuan asal penubuhan.

Apapun yang diperkatakan tentang KAGAT , ianya merupakan satu cabaran untuk kita fikirkan dengan rasional. Ini kerana core bussines utama kita adalah berdakwah membawa manusia kearah jalan kebaikan yang diredhai tuhan. Bila ada orang yang mempertikaikan kita maka bagi kita semua, seharusnya melakukan post mortem dengan serapi-rapinya agar segala kelemahan yang berlaku dapat ditangani dengan sebaik mungkin.

dalam posting ringkas ini Skot79 ingin mengajak para pembaca melihat kedalam diri sendiri. Apa yang telah kita lakukan untuk misi dakwah kita? Tidak dinafikan bahawa ramai diukalangan warga KAGAT berkerja dengan tekun tanpa mengharapkan pujian atau balasan apa-apa. Atau dengan kata lain mereka melakukan dengan penuh keikhlasan kerana Allah.Dalam pada itu Ada juga yang melakukan kerja secara wayang cina. Maksudnya kalau ada keuntungan untuk diri sendiri maka kerja itu dilakukan dengan sebaik mungkin. kalau tidak nampak apa-apa faedah untuk diri sendiri maka tidak adalah kerja yang akan dilakukan. Sebaliknya golongan seperti ini akan mempertikaikan kerja orang lain dan cuba mengangkat diri sendiri agar dilihat hebat. Inilah wajah wayang cina yang saya maksudkan.

Golongan seterusnya adalah golongan mayat hidup. Adanya merteka dalam organisasi tak ada apa-apa faedah. Entah apa yang dilakukan untuk organisasi. Balik kerja, isteri nampak penat bukan main. Mungkin isteri menyangka banyaknya kerja yang dilakukan dipejabat tetapi kalau minta di tulis di atas kertas A4 apa yang telah dilakukan pada hari itu mungkin tak sampai satu baris ayatpun yang mapu dicatatkan.bagi saya golongan macam ini baiklah berhenti awal. Sekurang kurangnya adalah juga peluang untuk orang bawahan meningkat dalam kenaikan pangkat. Bukankah itu boleh mendorong motivasi orang bawahan yang ingin bekerja dengan ikhlas hati. Golongan seterusnya adalah mereka yang tergolong dalam golongan hiper aktif. Bukan hanya tugas rutin sahaja yang dilakukan bahkan mereka akan melakukan berbagai bagai aktiviti bagi memenuhi misi dakwah mereka.

Okeylah Skot.... Kita berhenti disini dulu. Nanti kita akan bincangkan tentang tahap pemikiran pula. Agak lawak jika didapati masih ada lagi orang yang berfikiran sepuluh tahun kebelakang dalam organisasi kita ini. Apa maksudnya nanti saya akan terangkan. Walaubagaimanapun saya mat bersyukur kerana masih ada lagi individu yang berfikiran 20 tahun kehadapan. Namun sayangnya penggerak kearah merealisasikan pemikirannya itu berada di tahap sepuluh tahun kebelakang. Jadi jika di jumlah beza pemikiran antara individu ini dan golongan itu adalah 30 tahun. Bayamngkan 30 tahun dahulu .....

0 comments: